3/20/2011

Can you dress yourself - 着付け、できますか?


I had a chance to meet up with friends today and for some, it was their first time to see me in kimono. And every one of them asked me "can you dress yourself?" After two months at kimono school - yes, I can dress myself. And in a very short time, I have been able to get my dressing time down to about half an hour. It turned out looking in the mirror was slowing me down. Kimono school has only two small stand-up mirrors, and you only get to see when you are done. This means I get dressed by feel. Fingers at my collar, certain pieces lined up with certain areas of the body.

今日は久しぶりにお友達と会う機会がありまして、初めて私の着物姿を見る友達とも会いました。「自分で着付けしたの?」とみんなに聞かれました。着物学校に通い始めて2ヶ月後の今になり、「はい、自分で着付けしました」と答えられました。もう、着付け時間を30分ぐらいにおさめられるようになりました。結局、鏡の前で着付けすることが遅かったようでした。着物学校には鏡がたった2つしかありません。着替え終えた後にしか鏡に映る映像を見てはいけません。ということは、感覚で着付けをしなければならないのです。指を襟につけ、生地を体の目安に合わせます。



And I'm still finding it very comfortable. Especially as the weather improves! This week the weather got warm enough I didn't even need a wrap!

そして着物の着心地良さにまだ感動しています!特に、お天気のいい日。今週は暖かかったため、ショールも必要なかったです!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...