2/15/2011

Beauty of Kimono starts with Han-eri - 着物の美しさは半襟で始まる


The other question people always ask me is "can you dress yourself?" To which I answer "sort of." However, I realize the more I learn, the more I need to learn.  For example, I've recently learned how important the Han-eri (collar) on my Nagajuban (inner kimono) - this is the white collar the peeks out from the kimono. If the collar is starched and straight, the rest of the kimono will hang beautifully. And of course - there is a secret solution to that.

知り合いはよく私に「自分で着物に着替えられるようになった?」と聞く。私は「まだまあまあかな」と答える。しかし、私は着付けの授業に通い始めたら私にはまだ知らない事がどんなにあるかが分かってきた。最近の授業では「半襟」と「長襦袢」の重要さの事を教えてもらった。「半襟」は着物の下に着る白い襟で、この襟がまっすぐしていると着物もきれいな形を示す。


Every kimono school or sensei (teacher) has their own methods and secrets, and my school believes in a firm, cardboard collar that can be attached and removed (for cleaning) by double sided-tape.

着物学院の先生は全員それぞれの秘密やメソッドを持っている。私の先生はキクダブルテープでクリーンできるような取り外し可能な段ボールの襟を使っている。


My kitsuke (how to wear kimono) course is 18 classes long with each class covering a theme. I have 15 more classes at kimono school and I can't wait to see what's next!

私の着付けプログラムでは授業を18回受けるのだ。授業には毎回新しいテーマがある。まだ15回着物学院に行くので、次の授業が楽しみ!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...