4/15/2011

Blue Kimono - Daimaru - 青い着物ー大丸


Now we are back in Tokyo and spring has sprung. How green and lush compared to Toronto! This is the first kimono I ever bought. I went with a friend to a big year-end sale at Daimaru department store at the end of 2010, just before The Year in Kimono project began. This kimono is recycled and was the only one in the entire store that was my size. Because I am 172 cm tall, it is a challenge to find recycled kimono that fit me. Not just in the length, but more importantly in the arms. My friend and I must have searched through hundreds before finding this one. And I loved it on first sight. The colour is beautiful and I love the way the silk changes and gets darker the closer it gets to the ground; making it perfect for everyday wear and hiding dirt. Now that the weather is getting warmer, it’s perfect to head outside for a walk. I took a stroll to the Museum of Contemporary Sculpture, which is located in Nakameguro. It’s outdoor areas include a garden of figurative studies; a wonderful peaceful spot to sit and contemplate life, and enjoy the spring.

さあ、私たちは東京に帰ってきました。東京はすっかり春になっていました。トロントに比べて何て緑がいっぱいで素敵なのでしょう!この写真の着物は私が生まれて初めて買った着物です。「着物の一年」の直前、友達と大丸デパートに行ってなので、サイズを見つけるのが大変なのです。私はその時まで着物はすべて一つのサイズだと思っていましたが、実際には着る人の寸法に合わせて誂えるものだと始めて知りました。また同時に、私は日本女性の平均サイズに比べてはるかに大きいのだということも気付きました。この青シルクの一枚に会えるまで、何百枚かは見たと思います。でもこの着物に会ったとき、一目見て気に入りました。とてもきれいな色でしょう?そして裾に向かってだんだん色が濃くなるところも素敵だと思います。それに、気兼ねなく普段に着て、多少の埃も目立たないと思います。大分暖かくなってきたので、散歩にもぴったりですよね。この着物を着て、先日、中目黒にある現代彫刻美術館に行ってきました。ここでは、庭園にも彫刻が展示され、ゆっくりと春の一日を楽しむのに絶好のスポットです。

- published in a/r/e/c/o/l/e monthly magazine, May Issue.   アレコレ月刊の5月号に出版

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...