8/21/2011

Dressing Yourself (online resources) - 自分で着付け(オンライン資料)

Many of the followers of this project live abroad, can't commit to taking kitsuke (kimono lessons), or merely need a quick refresher on 'how to get dressed. So today I'll share with you my favourite online resources (all in English):

このプロジェクトのフォロワーの殆どが海外に住んでいて、着付けレッスンに通えなかったり、着付けの手早いおさらいが必要です。そこで今日は私のお気に入りのオンライン資料(全て英語)を紹介したいと思います。


Kimono / 着物:



Before I even found Hakubi Kimono School - I was looking for online sources about kimono and kimono dressing. This video amazed me the first time I saw it and it has has been my inspiration - she gets dressed (and ties her obi) in 6 minutes! I'm still trying to be that fast!! (I'm down to about 15-20 minutes, now).

ハクビ総合学院を見つけるずいぶん前から私はインターネットで着物や着付けの資料を検索していました。このビデオは初めて観たときとても驚いて、それ以来私のインスピレーションとなりました—彼女はたった6分で着付け(帯締めまで)してしまうのです!私はまだその早さを目指しています!!(今は15〜20分位でできるようになりました)



This is also one of my favourites - whenever I need Nagoya (full-size) obi tying help, I turn to a Canadian (pure coincidence) who films this tutorial in her tea house in Canada. In a little over 5 minutes, she covers how to tie an Nagoya (full-size) obi.

これも私のお気に入りの一つです。名古屋帯が締められない時、このカナダ人女性(偶然にも)の茶屋で撮影されているチュートリアルに助けを求めます。5分ちょっとで名古屋帯の締め方をまとめています。

Yukata / 浴衣:




And now that we are in yukata-season, if you can't make it to our 'learn to wear yukata' Summer Kimono Event, this online tutorial might help. A simple, how-to for yukata wearers.

そして浴衣シーズンの今、私達の『夏の着物イベント』に参加できないのであれば、このオンラインチュートリアルが助けになると思います。浴衣を着る人の為のシンプルなガイドでうs。



And last but not least - before I learned how to tie Nagoya (full-size) obi, I used to turn to this online instruction guide. Now that we are in yukata season - this is great as a quick guide to hanhaba (half-size) obi bow.

最後になりましたが、私が名古屋帯を締められるようになる前に、このオンラインマニュアルを頼りにしていました。浴衣シーズンの今、これはとても使える半幅帯締めのガイドです。



And lastly, when all the fun is done here's a brief reminder of how to fold your yukata and/or kimono for the next time.

そして最後に、お楽しみの終わりは次回着る時の為の浴衣や着物のたたみ方です。

1 comment:

  1. Another fantastic resource is the site Immortal Geisha. They have their own Wiki now too, with translated information on pretty much anything and everything.
    Http://www.immortalgeisha.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...